Intézményegységünk célja a gyengénlátó, aliglátó gyermekek és tanulók integrált nevelésének, oktatásánIntézményegységünk célja a gyengénlátó, aliglátó gyermekek és tanulók integrált nevelésének, oktatásának támogatása. Több mint 900 integrált óvodással, általános- és középiskolással, családjukkal és befogadó intézményeikkel tartunk kapcsolatot. Tevékenységünk sokrétű. A gyermekek, tanulók látássérülésből fakadó hátrányainak csökkentését képességeik fejlesztésével, kibontakoztatásával és speciális segédeszközök ajánlásával segítjük. Szakszerű fejlesztésük érdekében konzultáció és szakmai programok keretében támogatjuk szüleiket és befogadó pedagógusaikat. Társadalmi integrációjuk megvalósulását a pályaorientáció segítésével mozdítjuk elő.
A módszertani intézmény a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Látásvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézménye szakvéleménye, a szülők vagy a befogadó intézmények kérése alapján nyújt segítséget a gyengénlátás, vagy aliglátás következtében sajátos nevelési igényű gyermekeknek, fiataloknak. Törekvésünk az ország távoli vidékein élő integrált tanulókat megsegítő helyi látássérültek pedagógiája szakos utazó gyógypedagógusokkal való aktív kapcsolattartás, igény esetén szakmai-módszertani segítségnyújtás. Intézményünkben gyengénlátók számára optikai, elektronikus és tanulást segítő eszközök megismerésére, kiválasztására és kölcsönzésére van lehetőség. A speciális eszköztár szolgáltatásait iskolánk tanulói mellett az EGYMI ellátási körébe tartozó integrált gyengénlátó tanulók is igénybe vehetik.
Utazó gyógypedagógusaink tartanak egészségügyi és pedagógiai célú habilitáció, rehabilitációs foglalkozásokat gyengénlátó tanulók számára. Kijárnak Budapesten az általános iskolásokhoz az egyéni foglalkozások megtartására. A nem budapestieknek lehetőségük van bejárni intézményünkbe a foglalkozásokra, emennyiben lakóhelyükön, iskolájukban nem kapnak megfelelő ellátást. A vidékiek számára a kétheti vagy havi rendszerességű tömbös rehabilitációs órák igénylése is lehetséges. Súlyosan látássérültek (aliglátók) és középiskolások részére igény szerint egyénileg egyeztetve szervezünk intenzív rehabilitációs napokat, hetet.
A szülő és tanuló kérésére tanév közben is biztosítunk bentlakásos egyéni foglalkozásokat. Szállást a vendégszobainkban tudunk biztosítani.
Az óvodás korú gyermekek rendszeres egyéni fejlesztése során kiemelt szerepet kap a látásnevelés, látás-mozgás koordináció, a finommozgás és a megfigyelőképesség fejlesztése. Szükség esetén logopédiai foglalkozást is biztosítunk a hozzánk egyéni vagy csoportos foglalkozásra járó óvodás gyermekeknek.
Csoportos iskola- előkészítő foglalkozásokat szervezünk sok éve az iskolakezdést megelőző tanévben heti rendszerességgel. Emellett havi rendszerességgel is tartunk egy másik csoportos előkészítőt a Budapesttől nagyon távol lakóknak, akik nem tudják megoldani a heti rendszeres utazást. A játékos, kis csoportos (5-10 fős) fejlesztő foglalkozásokat azoknak is javasoljuk, akik lakóhelyükön megkapják az egyéni fejlesztő foglalkozásokat. A foglalkozások középpontjában áll a látásnevelés, különös tekintettel a vizuális gondolkodás-, emlékezet-, képzelet fejlesztése.
A foglalkozásokon sor kerül a tanuláshoz szükséges egyéb képességek: pl.: a nagy-és finommozgás, a hallási differenciáló képesség, a téri tájékozódás fejlesztésére is. A heti rendszeres foglalkozások második órája mindig mozgás: torna és úszás-előkészítés.
Intézményünk a köznevelési törvény alapján egységes gyógypedagógiai módszertani intézményként részt vállal a befogadó pedagógusok segítésében. Többféle módon nyújtunk gyógypedagógiai módszertani segítséget.
E programok az együttnevelésben részt vevő pedagógusok számára teszik lehetővé az alapvető gyógypedagógiai kompetenciák megszerzését. Az elhangzó előadásokon tájékoztatást adunk a gyengénlátás fogalmáról, a szembetegségekről, a sérülés-specifikus módszertanról. Az eszközbemutatón a pedagógusokat megismertetjük a tanulást segítő optikai, elektronikus és szemléltető eszközökkel. Az interaktív szimulációs gyakorlatokon a látássérülés megtapasztalását biztosító szimulációs szemüvegekkel végezhetnek az óvodai/iskolai életre jellemző tevékenységeket. Az óvodapedagógusok megtekinthetik csoportos iskola – előkészítő foglalkozásunkat, valamint a gyermekek mozgásfejlesztését. Az általános és középiskolai pedagógusok óralátogatásokon, személyes megbeszéléseken ismerhetik meg speciális eszközeinket, módszereinket.
Programjainkkal szeretnénk elérni, hogy a szülők és más családtagok tájékozottak legyenek egészségügyi és nevelési kérdésekben, ismerjék a sajátos nevelési igényhez kapcsolódó jogokat és lehetőségeket. Ismerjenek más családokat, amelyben gyengénlátó gyermeket nevelnek.
A szülők részt vehetnek az egyéni fejlesztő foglalkozásokon, megfigyelhetik, hogyan foglalkozik a gyógypedagógus a gyermekkel, milyen módszerekkel fejleszti képességeit. Utazótanáraink a gyermekek szüleivel rendszeresen megbeszélik a kicsik szemészeti állapotát, javaslatokat tesznek a velük való speciális törődésre. Az általános- és középiskolás gyerekek szülei számára utazótanáraink telefonon, e-mailben vagy – előre egyeztetett időpontban – személyesen adnak választ a gyermek látásával, integrált oktatásával kapcsolatban felmerülő kérdésekre.
Gyengénlátók Iskolája 2023